Cecilia Sikström

Konstnär Cecilia Sikström © Foto: No WaIT AB
Cecilia Sikström © Foto: No WaIT AB

Cecilia Sikström – text av Anna Gunnert

”Att investera i blicken är inte lika tillåtet för kvinnor som för män” har Griselda Pollock skrivit. Att se, stirra, granska, titta, ta i besittning är centrala ämnen i den feministiska konstforskningen. Diskussionen om ögats makt är avgörande och frågan som ställs är vem som tar sig rätten att titta på vem?

Också i Cecilia Sikströms måleri står poserandet och blicken i fokus. Med rötterna fast förankrade i den måleriska traditionen är hon en lyhörd kolorist som fångar de gester genom vilka konsthistorien talar. Trådarna bakåt löper i en tät väv där referenserna är otaliga. Hon plockar ett äpple av Cranach, lånar en hand av Munch eller ett ansikte av Picasso. Det är långa, långsamma processer där hon alltid baserar sig på ett redan existerande verk; ett foto eller en målning som hon tar som förevändning för det egna arbetet.

Främst är det kvinnlighetens klassiska ikoner som hon skildrar, men det är inga porträtt, snarare parafraser som inbjuder till identifikation och projektion. I centrum för hennes utforskningar av det feminina jagets många skepnader återfinns mytiska kvinnor som Venus, Marie Antoinette, Marilyn Monroe, Edith Södergran och anonyma flickor från franska kort. Ekivoka och tvetydiga uppträder de i en kvinnlighetens maskerad som rör sig på en spänd lina över den avgrund som skiljer objektet från subjektet. Cecilia Sikström frilägger sina kvinnor och placerar dem i en djärv skärningspunkt. Deras blickars läge pendlar och med ena ögat slutet och det andra vidöppet befinner de sig på gränsen mellan att vara seende och att bli sedda. Tydligt blir detta i två av hennes senaste verk där Marlene Dietrich och Frida Kahlo är två identiteter vars bärighet prövas. Marlene vänder blicken mot sin förföljare och likt rollfiguren på filmens bioduk utlämnas hon till sin åskådare som fritt kan hänföra sina fantasier på henne. Frida Kahlo poserar förvisso inför sin publik, men hon besvarar vår blick och förbehåller sig privilegiet att själv betrakta sin betraktare. Hon både ser och blir sedd och drar därmed det längsta strået i kampen om rätten att definiera sig själv.”

ANNA GUNNERT

Bakgrund

1962
Född i Lycksele

1985-1990
Konsthögskolan i Stockholm
Bor och arbetar i Stockholm


Separata utställningar i urval

2019
”Bad boys girls”, Hedenius
Konstforum, Norrköping

2017
Galleri Agardh & Tornvall

2016
Barns tjocklek, restaurang Riche, Stockholm
Cecilia Sikström och fotograf Henrik Halvarsson

2014
Hedenius, Stockholm
Cecilia Sikström & Henrik Halvarsson

2013
Hedenius, Stockholm

2012
Galleri D12, Uppsala
Galleri Skåda, Luleå

2011
Konstnärshuset, Stockholm

2010
Galleri Remi, Östersund

2009
Olle Nymans ateljé
Hallsbergs Konsthall
Litografiska akademien, Tidaholm
Galleri Sjöhästen, Nyköping

2007
Lycksele konstförening
Galleri Bäckalyckan, Jönköping

2006
Pumphuset i Borstahusen, Landskrona

2005
Gerlesborgs konsthall
Galleri Remi, Östersund

2004
Galleri Argo, Stockholm

2003
Galleri Argo, Stockholm
Augelimuséet, Sala

2002
Thielska galleriet, Stockholm

2001
Galerie Claisiren Hässelby slott, Stockholm

2000
Galleri Ahnlund, Umeå

1998
Galleri Argo, Stockholm

1997
”Årets konstnär”, Stockholm Art Fair

1996
Galleri Ahnlund, Umeå

1994
Galleri Argo, Stockholm

1993
Galleri Kavaletten, Uppsala

1992
Galleri Ahnlund, Umeå

1989
Galleri Mejan, Stockholm


Samlingsutställningar i urval

2017
Galleri Remi, Östersund

2016
Samlade verk! 30 år med Maria Bonnier Dahlins stiftelse – Bonniers konsthall
Maria Bonnier Dahlins stipendiater firar 30 år, samlingsutställning, Bonniers konsthall, Stockholm

2013
Sturehofs höstsalong
Home Sweet Home, Liljevalchs konsthall

2010
Edsvik Konsthallar 5-årsjubilieum

2009
Galleri Argo, Konstnärshuset, Stockholm

2008
Tomarps Kungsgård
Deltagande Konstnärer: Filippa Arrias, Cecilia Elde, Eva-Maria Ern, Martina Muntzing, Cecilia Sikström och Nina von Schmalensee
Grafiktriennalen i Kaliningrad, Ryssland,
”Måleriska Språk”, Galleri Argo, utställning tillsammans med Filippa Arrias och Sissel Wibom.
Konstmässan Sollentuna

2005
Konstmässan i Milano

2002
”Min Marilyn” Liljevalchs konsthall
”Är du lonesam lille vän?” Konstnärshuset, Stockholm
Utställning Nya medlemmar, Grafiska sällskapet, Stockholm

2001
”Northern Lights”, Center for the Arts, Vero Beach, Florida
”Nordisk målarbiennal”, Väsby Konsthall, Upplands Väsby
Sweden Art Project 2001, Lifestyle, Contemporary Art & Design, Kortrijk, Bryssel VIII, Sweden

2000
”Kavaletten 30 år”, Galleri Kavaletten, Stockholm
Galleri Argo, Stockholm

1999
”X-et 100 år”, Botkyrka konsthall, Stockholm
”Doktor Glas”, Galleri Doktor Glas, Stockholm

1996
”Maria Bonnier Dahlin 10 år”, Stockholm Art Fair

1995
”Måleriska språk”, Galleri Argo, Stockholm

1994
Galleri 54, Göteborg

1993
Nyköpings Konsthall

1992
Oxelösunds Konsthall

1991
Thielska galleriet, Stockholm


Representerad

Statens Konstråd
Västerbottens Läns Landsting
Umeå kommun
Sveriges Television
Västerbottens-Kuriren


Stipendier

2003
Augelistipendiet

2002
Otteskölds stipendium
10-årigt arbetsstipendium, Konstnärsnämnden

2000
Arbetsstipendium (2 år), Konstnärsnämnden

1999
Västerbottens-Kurirens kulturpris

1998
Ester Lindahls resestipendium

1997
”Årets konstnär 1997”, Stockholm Art Fair

1995
Arbetsstipendium, Konstnärsnämnden

1994
Vistelse Grez-sur-Loin, Konstnärsnämnden

1993
Projektbidrag, Konstnärsnämnden

1992
Sven X-et Erixons stipendium

1991
Carl Larssons stipendium

1990
Maria Bonnier Dahlins stipendium

1988
Anna Lisa Thomsons stipendium


Övriga uppdrag

Årets jultomtemålare 2005, Göteborgsposten


Cecilia Sikström – Kvartalets konstnär – Enjoy Scandinavian Art

Studie av den serigrafiska tekniken tillsammans med Cecilia Sikström

Serigrafier – serigrafiska tekniken – en studie tillsammans med Cecilia Sikström


Innehållet i denna biografi uppdateras på uppdrag av konstnären.