Utställningens tema är Krig och Fred, ett ämne som
funnits med i K G Nilsons konstnärskap sedan slutet av 1960-talet.
I en av hans första "kartmålningar", Le grand
voyage, från 1968, återges en till synes neutral vägsträcka
genom Europa. Men den streckade svart-vita linjen på kartan
visar tågresan mellan Dijon och koncentrationslägret Buchenwald.
Om kartan som motiv i K G Nilsons konst, skriver Pontus Kyander i
en katalogtext från 1999: "Kartan är inte en avbild
av landskapet, den är dess tecken och teori". Människorna
är frånvarande i K G Nilsons målningar redan på
1960-talet och även i hans senare arbeten. Men här finns
annat i människans omgivning, som hus, vägar, skyltar och
kaosliknande trafiksystem. En mindre katalog med text samt ett tiotal
färgbilder har tryckts till utställningen. I museets butik
finns även andra böcker om K G Nilsons konst. Samtliga verk
i utställningen är utförda under en femårsperiod,
1997-2002 (förutom målningen Se-sam II från 1966).
KG Nilson är målare och grafiker. Han är född
i Falun 1942 och studerade under 1960-talet på Valand i Göteborg
och på Konsthögskolan i Stockholm. Han återkom
till Konsthögskolan som professor i grafisk konst under åren
1983-1993. Sedan 1992 bor och arbetar han i Kivik i Skåne.
K G Nilson har grundligt utforskat ämnet FÄRG. Teoretiskt
såväl som praktiskt, med en oavbruten kontinuitet. I
boken KG Nilsons Färglära från 1982, har han beskrivit
färgerna ur fyra aspekter: de fysikaliska, de kemiska, de fysiologiska
och de psykologiska. Sammantaget, för att läsaren ska
förstå vad färg är för något och
framförallt hur färgerna sinsemellan påverkar varandra.
KG Nilsons konst förknippas ofta med klara färger, balans
och tydlighet. Han har sitt eget förhållningssätt
till en konkretistisk tradition, där konstnären med geometriska
former skapar bildens egen verklighet. Han är inte "renlärig"
utan pendlar mellan det helt abstrakta och stiliserade, föreställande
bilder. Några motiv återkommer: huset, geometrisk färgbyggen,
musik och kartlandskap."
Eva Borgegård
|