LG Lundberg - kvartalets konstnär <<
|
Utdrag ur Bo Nilssons text från boken ----- 1993 började Lundberg under sommarhalvårets vistelse på Dalarö i Stockholms skärgård arbeta med en svit målningar i det lilla formatet. Det var praktiska omständigheter i form av bristen på en ateljé som födde denna nya svit målningar. Det måleriska underlaget består av pannåer som har en redan existerande historia som gamla bakstycken från kasserade inramningar. Men just faktumet att de bär på en historia är mycket betydelsefull. Det är dessa spår eller markeringar från ett tidigare liv som tycks vara en avgörande orsak som sätter igång själva arbetsprocessen för Lundberg. Kanske för att han på detta sätt inte behöver börja från en nollpunkt med en tabula rasa. Dessa spår eller markeringar är inte bara en katalysator i
arbetsprocessen, utan får ofta genomslag i själva bilden. Ett
namn eller några anteckningar som är mer eller mindre läsbara
blir ett hemlighetsfullt tecken på en annan närvaro. Dessa
tillägg fungerar som ett slags störningar som river upp själva
illusionen som för oss tillbaka till ytan och gör oss medvetna
om att det är en bild. De små märkena och skrapningarna
förstör illusionen att man befinner sig i landskapet och riktar
istället uppmärksamheten mot själva avläsningssituationen,
där vi blir medvetna om att vi faktiskt är betraktare. Vid första
anblicken ser inte dessa målningar särskilt imponerande ut.
Deras storlek, 16x21 cm påminner mest om ett vykort som kan tyckas
vara en begränsande faktor om man verkligen vill fånga naturens
storslagenhet, men som vi vet är det inte alltid storleken som har
betydelse. I Lundbergs skärgårdsmålningar är det
valet av ett panorama som slår an det storslagna perspektivet. Det
är tydligt att också dessa skärgårdsmålningar
påminner om äldre typer av vykort och tryck som man gärna
skickade till vänner och bekanta när man hade besökt en
plats. Det är en sentida del av en konsthistorisk tradition som började
under 1700-talet med konstnärernas uppsökande av platser som
man tyckte hade en speciell själ. De brukar kallas "Voyages
pittoresques", därför att de ansågs vara synnerligen
väl lämpade att avbilda. Man såg med andra ord inte landskapet
som ett landskap, utan som en bild. Föreställningen om ett kulturellt
landskap är med andra ord inte helt modern. Också i fråga
om sin visuella utstrålning är dessa skärgårdsmålningar
motsatsen till ett sensuellt landskapsmåleri. Pappens brungrå
färg ger dem en gammaldags patina och detta ålderdomliga drag
accentueras också av den saklighet med vilken de har målats,
där man kan skönja en återhållen färgskala
som enbart är reducerad till petroleumblått och svart som färgaccenter.
De tycks nästan vara fotografiska registreringar av skärgårdslandskapets
topografi med den svenska sommarens skymningsljus som påminner om
en känsla då solen håller på att gå upp eller
ned. Landskapet lindas in i ett mörker där detaljerna inte framträder
i full precision, utan som en antydan i ett förklarat sken. I några målningar kan man möta "skönhetsfläckar"
i form av tejpbitar eller anteckningar som stör den ursprungliga
naturupplevelsen. Ibland är det slumpens skördar som styr målningen
mot ett visst håll där konstnären har varit lyhörd
för de små och oansenliga tingen. Resultatet blir en följsamhet
mellan det måleriska handlaget och tillfälligheterna. I andra
målningar har Lundberg tillfört referenser som är tydligt
kodade, vilket resulterar i en mer didaktisk läsning. I en målning
kan man skönja August Strindbergs piktur som geografiskt positionerar
"Dalarö udd" och "Annandag pingst 1892" som en
del av Lundbergs målning. Det är känt att Strindberg i
likhet med många av tidens friluftsmålare sökte sitt
till Dalarö för att måla. Men jag tror inte det är
den gemensamma geografiska utgångspunkten som Lundberg vill framhålla.
I hans målning representerar Strindberg en hållning till landskapet
som ett inre själstillstånd. Det är en romantisk attityd
som det är svårt att läsa in i Lundbergs hållning.
I en annan målning kan man finna en helt annan referens som den
amerikanska tidskriften Artforums logotype. Motsättningen mellan
det historiska och det samtida gör att man förstår att
Lundbergs måleri oscillerar mellan historien och samtiden. Man blir
varse att Lundbergs landskap inte är av det autentiska slaget, utan
ett kulturellt landskap med en mängd inneboende referenssystem som
sträcker sig från 1800-talet till vår samtid. Dessa mångfaldiga
referenser samlas också ihop av den nästan vita ram som utgör
ett ramverk som motverkar bildens illusoriska djupverkan och för
in målningen i betraktarens rum. Med andra ord ger den en samtida
avläsningssituation. Under en tioårsperiod har Lundbergs trägna arbete resulterat
i flera hundra målningar. Trots denna mångfald så finns
det inget som tyder på att Lundberg skulle fastna i ett idiom och
därmed tvingas sluta med skärgårdslandskapen. Dels verkar
det som om motivet i sig rymmer en så stor mångfald att det
är meningsfullt att fortsätta utveckla det. Återkomsten
av dessa motiv är kombinerad med en positiv lust som finns i själva
arbetsprocessen, trots att vi känner till att Lundberg tidigare har
upplevt måleriet som en ganska mödosam process. Kanske är
det just det lilla formatet och möjligheten att man kan slänga
målningen om den inte blir bra som löser upp knutarna till
den kreativa processen. Målningarna karakteriseras av en självklarhet
i handlaget där det inte finns några spår efter en krampaktig
arbetsprocess. Kanske är det denna känsla av välbefinnande
man känner i betraktandet av dessa målningar. Det är således mot denna bakgrund som man måste omvärdera LG Lundbergs konstnärskap i den svenska konsthistorien. Det är hans senare landskapsmåleri som är den viktigaste epoken, inte minst för att han i dessa målningar förmår knyta samman 60-talets språkligt distanserade hållning med dess olika referenser med en landskapsupplevelse som har många komplexitetsnivåer. Bo Nilsson |
| ||
Start | Till galleri LG Lundberg | << |