Uppsala konstmuseums text till utställningen <<

När Uppsala konstmuseum i sommar presenterar Ann Edholms konstnärskap i en större utställning möter besökaren verk från slutet av 80-talet till dags dato. Genom denna tid kan vi följa konstnärens utforskande av måleriet som det gestaltas i de "ting av färg" hon själv väljer att kalla sina verk. Ann Edholm vill att målningen skall upplevas som ett möte med en människa, ett fysiskt möte - "navel mot navel". För som hon säger "Bilden har inte med blicken, med seendet att göra. Ser det gör man med kroppen.".

Ann Edholms måleri har genom åren blivit föremål för flera olika försök att ringas in, eller rent av begränsas, som minimaliskt, abstrakt expressionistiskt eller "manligt" och på 80-talet tilldelades hon epitetet "sårmålare". Hennes konstnärskap visar en konsekvens men låter sig samtidigt inte kategoriseras på ett enkelt sätt.

Ann Edholms måleri kretsar kring djupt existentiella frågor där hon reducerat och återigen reducerat både färg och formspråk tills bilden transformerats till den paradox som framträder mellan dess fysiska, kroppsliga karaktär och dess andliga immateriella. Genom reduktionen har Ann Edholm upprättat ett experimentfält där hon renodlar sina berättelser. De verk som länkat henne till ett slags "manligt måleri", i den bemärkelsen att de är i stort format och tar in rummet, sätts här i ett annat sammanhang. Hon påpekar själv att hennes bildvärld är föreställande och att bilderna har en kvinnas innehåll.

"Ann Edholms verk utgör en samtidsrapport o, ett egensinnigt kvinnligt konstnärskap." Så beskrivs konstnärens måleri av kulturskribenten Annika Nordin som skrivit en text till den katalog som Uppsala konstmuseum och Kristinehamns konstmuseum samarbetat kring inför utställningar av Ann Edholm på respektive ort under 2003.

Ann Edholm är född 1953 i Saltsjöbaden och utbildad vid Gerlesborgsskolan, Stockholm, under slutet av 70-talet och vid Kungl. Konsthögskolan, Stockholm åren 1981-1986. 1992-1998 var hon professor i måleri vid Kungl. Konsthögskolan, Stockholm och 1999-2002 professor vid Konsthögskolan Valand, Göteborg

Ann Edholm, Noll 1998, 1998, olja på dukAnn Edholm, Kött, 2000, olja på duk



Start   <<