Hoppa till textinnehållet - Hoppa till aktuell information och förändringar på webbplatsen. -  - 
Galleri Enjoy Scandinavian Art - 
Kontakt -  | Webböversikt |  - Sök |  - English - information about the Internet art gallery Enjoy Scandinavian Art. In English |  - Auf Deutsch - Gallerie Enjoy Scandinavian Art Auf Deutsch - 
Cecilia Sikström Foto: No WaIT AB
Cecilia Sikström © Foto: No WaIT AB

Cecilia Sikström - biografi

Galleri Cecilia Sikström

"Att investera i blicken är inte lika tillåtet för kvinnor som för män" har Griselda Pollock skrivit. Att se, stirra, granska, titta, ta i besittning är centrala ämnen i den feministiska konstforskningen. Diskussionen om ögats makt är avgörande och frågan som ställs är vem som tar sig rätten att titta på vem?

Också i Cecilia Sikströms måleri står poserandet och blicken i fokus. Med rötterna fast förankrade i den måleriska traditionen är hon en lyhörd kolorist som fångar de gester genom vilka konsthistorien talar. Trådarna bakåt löper i en tät väv där referenserna är otaliga. Hon plockar ett äpple av Cranach, lånar en hand av Munch eller ett ansikte av Picasso. Det är långa, långsamma processer där hon alltid baserar sig på ett redan existerande verk; ett foto eller en målning som hon tar som förevändning för det egna arbetet.

Främst är det kvinnlighetens klassiska ikoner som hon skildrar, men det är inga porträtt, snarare parafraser som inbjuder till identifikation och projektion. I centrum för hennes utforskningar av det feminina jagets många skepnader återfinns mytiska kvinnor som Venus, Marie Antoinette, Marilyn Monroe, Edith Södergran och anonyma flickor från franska kort. Ekivoka och tvetydiga uppträder de i en kvinnlighetens maskerad som rör sig på en spänd lina över den avgrund som skiljer objektet från subjektet. Cecilia Sikström frilägger sina kvinnor och placerar dem i en djärv skärningspunkt. Deras blickars läge pendlar och med ena ögat slutet och det andra vidöppet befinner de sig på gränsen mellan att vara seende och att bli sedda. Tydligt blir detta i två av hennes senaste verk där Marlene Dietrich och Frida Kahlo är två identiteter vars bärighet prövas. Marlene vänder blicken mot sin förföljare och likt rollfiguren på filmens bioduk utlämnas hon till sin åskådare som fritt kan hänföra sina fantasier på henne. Frida Kahlo poserar förvisso inför sin publik, men hon besvarar vår blick och förbehåller sig privilegiet att själv betrakta sin betraktare. Hon både ser och blir sedd och drar därmed det längsta strået i kampen om rätten att definiera sig själv."
ANNA GUNNERT

 


Bakgrund

1962 Född i Lycksele
1985-1990 Konsthögskolan i Stockholm
Bor i Stockholm

Separata utställningar i urval

2017 Galleri Agardh & Tornvall
2016 Barns tjocklek, restaurang Riche, Stockholm
Cecilia Sikström och fotograf Henrik Halvarsson
2014 Hedenius, Stockholm
Cecilia Sikström & Henrik Halvarsson
2013 Hedenius, Stockholm
2012 Galleri D12, Uppsala
Galleri Skåda, Luleå
2011 Konstnärshuset, Stockholm
2010 Galleri Remi, Östersund
2009

Olle Nymans ateljé
Hallsbergs Konsthall
Litografiska akademien, Tidaholm
Galleri Sjöhästen, Nyköping

2007 Lycksele konstförening
Galleri Bäckalyckan, Jönköping
2006 Pumphuset i Borstahusen, Landskrona
2005 Gerlesborgs konsthall
Galleri Remi, Östersund
2004 Galleri Argo, Stockholm
2003 Galleri Argo, Stockholm
Augelimuséet, Sala
2002 Thielska galleriet, Stockholm
2001 Galerie Claisiren Hässelby slott, Stockholm
2000 Galleri Ahnlund, Umeå
1998 Galleri Argo, Stockholm
1997 "Årets konstnär", Stockholm Art Fair
1996 Galleri Ahnlund, Umeå
1994 Galleri Argo, Stockholm
1993 Galleri Kavaletten, Uppsala
1992 Galleri Ahnlund, Umeå
1989 Galleri Mejan, Stockholm

Samlingsutställningar i urval

2017 Galleri Remi, Östersund
2016 Samlade verk! 30 år med Maria Bonnier Dahlins stiftelse
Maria Bonnier Dahlins stipendiater firar 30 år, samlingsutställning, Bonniers konsthall, Stockholm
2013 Sturehofs höstsalong
Home Sweet Home, Liljevalchs konsthall
2010

Edsvik Konsthallar 5-årsjubilieum

2009 Galleri Argo, Konstnärshuset, Stockholm
2008

Tomarps Kungsgård
Deltagande Konstnärer: Filippa Arrias, Cecilia Elde, Eva-Maria Ern, Martina Muntzing, Cecilia Sikström och Nina von Schmalensee

Grafiktriennalen i Kaliningrad, Ryssland,

"Måleriska Språk", Galleri Argo, utställning tillsammans med Filippa Arrias och Sissel Wibom.

Konstmässan Sollentuna

2005 Konstmässan i Milano
2002 "Min Marilyn" Liljevalchs konsthall
"Är du lonesam lille vän?" Konstnärshuset, Stockholm
Utställning Nya medlemmar, Grafiska sällskapet, Stockholm
2001 "Northern Lights", Center for the Arts, Vero Beach, Florida
"Nordisk målarbiennal", Väsby Konsthall, Upplands Väsby
Sweden Art Project 2001, Lifestyle, Contemporary Art & Design, Kortrijk, Bryssel VIII, Sweden
2000 "Kavaletten 30 år", Galleri Kavaletten, Stockholm
Galleri Argo, Stockholm
1999 "X-et 100 år", Botkyrka konsthall, Stockholm
"Doktor Glas", Galleri Doktor Glas, Stockholm
1996 "Maria Bonnier Dahlin 10 år", Stockholm Art Fair
1995 "Måleriska språk", Galleri Argo, Stockholm
1994 Galleri 54, Göteborg
1993 Nyköpings Konsthall
1992 Oxelösunds Konsthall
1991 Thielska galleriet, Stockholm

Representerad

Statens Konstråd
Västerbottens Läns Landsting
Umeå kommun
Sveriges Television
Västerbottens-Kuriren


Stipendier

2003 Augelistipendiet
2002 Otteskölds stipendium
10-årigt arbetsstipendium, Konstnärsnämnden
2000 Arbetsstipendium (2 år), Konstnärsnämnden
1999 Västerbottens-Kurirens kulturpris
1998 Ester Lindahls resestipendium
1997 "Årets konstnär 1997", Stockholm Art Fair
1995 Arbetsstipendium, Konstnärsnämnden
1994 Vistelse Grez-sur-Loin, Konstnärsnämnden
1993 Projektbidrag, Konstnärsnämnden
1992 Sven X-et Erixons stipendium
1991 Carl Larssons stipendium
1990 Maria Bonnier Dahlins stipendium
1988 Anna Lisa Thomsons stipendium

Övriga uppdrag

Årets jultomtemålare 2005, Göteborgsposten

 


Övrigt

Kvartalets konstnär Enjoy Scandinavian Art

Studie av den serigrafiska tekniken

Serigrafier - serigrafiska tekniken - en studie tillsammans med Cecilia Sikström


Innehållet i denna biografi uppdateras på uppdrag av konstnären.

 - TillbakaTillbaka  -    UppUpp  -