Alvar Janssons utställning på Konstakademien 2017
Texter av Kristoffer Arvidsson hämtade ur utställningskatalogen
Nedanstående texter är ett urval av citat av Kristoffer Arvidsson hämtade ur katalogen Alvar Jansson som är framtagen till utställningen på Konstakademien.
"Med sitt figurativa måleri stod Alvar Jansson (1922-1991) i intensiv dialog med den västerländska måleritraditionen i en tid när denna ofta betraktades som överspelad. Hans uttryck var grundat i erfarenhet och iakttagelse av världen omkring honom. Intryck och minnesbilder tolkades genom konsthistorien och bearbetades till koncentrerade, livfulla bilder, utstrålande en berusande sinnlighet, en kärlek till seendet.
Alvar Jansson till synes spontana måleri vilar på en formfast grund. Det flödiga uttryck han eftersträvade fick inte förverkligas på bekostnad av kompositionens balanserade helhet. De rytmiskt böljande penseldragen ger bilden liv och utgör på detta sätt en motpol till den mycket klassiska kompositionen. Att åstadkomma denna balans var ett tidskrävande arbete då varje penseldrag måste ges den rätta funktionen i helheten. Jansson arbetade länge med sina målningar. Från den rikt förtunnade undermålningens transparenta grund byggde han upp motivet i nya omarbetningar tills det satt där med en självklar säkerhet.
De idel klassiska motiven fann Alvar Jansson i den närmsta omgivningen. Synintryck och minnesbilder bearbetades i en oförutsägbar gestaltningsprocess. Drivkraften var den rena målarlyckan: ”Glädjen i att se – lusten att återge det sedda”, som han skriver.
Alvar Jansson är en utomordentlig ljusskildrare. Med samma intensiva uppmärksamhet skildrar han blänket i våta fiskar och skaldjur, det varma motljuset runt en svartklädd sicilianska, den vita snön i Lappland eller det kalla punktljuset över boxningsringen. Till skillnad från läraren Ragnar Sandberg är Jansson valörmålare mer än kolorist. Färgen förhöjer ljuset och anger temperaturer men har sällan ett egenvärde, precis som i de gamla mästarnas måleri. Även om valören spelar förstafiolen ger färgen ändå djup och intensitet åt scenerna.
Alvar Jansson kopierade inte verkligheten utan gestaltade sin individuella upplevelse av den. Hans måleri bygger på en djup förståelse för ljusets verkan i rum och över volymer. Med denna förståelse i ryggen kunde han ta sig större friheter och lösa upp måleriet i en impressionistisk penselskrift som ger den starka närvarokänsla som är hans signum. Den tekniska färdigheten var bara ett medel att komma närmare inpå verkligheten och människan, som var det verkliga ämnet för hans konst."
Alvar Janssons målningar Ripjägare III, Mörkt landskap, författaren Harry Ahlberg, Vinbär - Vissa av konstverken går att få i förstoring genom att klicka på konstverket i bilden.
Alvar Janssons oljemålning Ripjägare III, 1980-tal, 208 x 303 cm.
"Alvar Janssons lappländska bakgrund manifesteras i den stora målningen Ripjägare III (1981-1985). En grå himmel hänger över de snötäckta fjällen med de låga buskarna där snön samlats. Ripjägaren på skidor ses frontalt med geväret diagonalt över bröstet. Han framträder som en vålnad, en skuggestalt i rörelse över vidderna. Det är ett vitt landskap på gränsen till intet som Jansson var väl förtrogen med sedan barndomen."
Målningar av Alvar Jansson: Årosjokk, Boxningsmatch, Ölsjapp och Badhus - Klicka i bilden för förstoringar av konstverken.
Målningar av Alvar Jansson - Vissa av målningarna går att få i förstoring genom att klicka på konstverket i bilden.
Målningarna Cirkus, Fors och Landskap med djur - Klicka i bilden på konstverket Landskap med djur för en förstoring.
"Många bilder föreställer scenrum av olika slag som Kiviks marknad, boxningsringen eller cirkusmanegen. I dessa scener kan konstnärer styra över ljuset som en regissör och gruppera figurer som vore de tennsoldater i hans lekrum.
Det sceniska draget är framträdande i den stora målningen Cirkus (nedan). En elefantskötare uppträder med tre elefanter – till publikens förtjusning har en av dem ställt sig på bakbenen. Målningen präglas av ett Rembrandtinfluerat ljusdunkel kombinerat med en energisk penselskrift som blir kongenial i relation till det festliga ämnet: cirkusuppträdandet med sin musik, sin rörelse och dramatik. Det är inte i första hand ämnet som intresserat Jansson utan ljusproblematiken, rummet och folkmassan."
Målningen Cirkus 1964-65, olja på duk 140 x 180 cm av Alvar Jansson.
...
"Skönhet i konsten var för Alvar Jansson liktydig med liv. I anslutning till detta skriver han: "Därför kan ett konstverk som skildrar det mest fasansfulla vara vackert." Jag tänker på Tizians målning av Marsyas som flås levande då han utmanat Apollo på flöjtspel och förlorat. En fruktansvärd grymhet men så vackert målat. Det samma kan sägas om Janssons mästerverk Olycksfall (Moderna Museet) och det tragiska arbetaroffer det framvisar. Världen innefattar både ljus och mörker och det är målarens uppgift att omfatta båda i en personlig tolkning av verkligheten. Alvar Jansson skapade en ovanligt stark vision av detta slag."
Kristoffer Arvidsson, forskningsledare vid Göteborgs konstmuseum
Vill du veta mer om Alvar Jansson, så rekommenderar vi att köpa utställningskatalogen som både innehåller fler bilder och mer text om hans konstnärskap. Utställningskatalogen går att beställa via Lena Boëthius, e-post: lenaboethius(at)telia.com
Biografi
I Alvar Janssons biografi går det att läsa mer om hans konstnärskap.
Alvar Janssons biografi
Grafik av Alvar Jansson
Enjoy Scandinavian Art säljer en litografi av Alvar Jansson se:
Alvar Janssons galleri
© Copyright: Alvar Jansson
© Copyright text ur utställningskatalogen: Kristoffer Arvidsson
© Copyright foto: Christina Wallnér, No WaIT AB